Approaches to the issue of social inclusion in the context of two research on beliefs about play in teaching faculty at two children centers from the Secretaria Distrital de Integración Social (SDIS)
Aproximaciones al tema de inclusión social, en el marco de dos investigaciones acerca de creencias sobre el juego en la práctica docente del profesorado en dos centros infantiles de la Secretaría Distrital de Integración Social (SDIS)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Working in inclusion processes is one of the challenges contemporary teachers face. But, do they really have an idea of what does it mean to talk about inclusion? ¿From which theoretical references they articulate their speech? How the teacher assumes the difference, recognizing his self asdifferent? Do they know what is the otherness and can he recognize his self in front of it? These are some of the questions from which this paper is developed. The approaches to the topic are framed in two research projects carried out since 2008 in the PhD department of the Universidad de Granada, in Spain, and the Research Center of the Universidad Pedagógica Nacional, in Colombia. The projects were developed with two kindergarten teachers from the Secretaría Distrital de Integración Social, whose pedagogical work deal with social inclusion. In this context the investigative achieves are presented.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Fundación Universitaria Compensar
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Altamira C. (2009). Movimientos latinoamericanos: entre la potencia constituyente y el nuevo Welfare. Versión original de Mouvements latino-américains, MAJEURE : Amérique Latine, Multitudes 35, hiver 2009 Recuperado de: http://multitudes.samizdat.net/spip.php?page=imprimer&id_article=3142 [consultado el 7 de noviembre de 2011].
Castro-Gómez, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la "invención del otro". En Lander, E. (comp.): La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/castro.rtf
Dussel, E. (1987). Acceso hacia una filosofía de la liberación. Bueno Aires: La Aurora.
El método de la filosofía de la liberación de Dussel: la anadialéctica. Recuperado de: http://www.crefal.edu.mx/biblioteca_digital/coleccion_crefal/no_seriados/enrique_dussel/textos/b07/07pp288-333.pdf.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión Argentina: Siglo XXI Editores.
Marx, C. (1890). El Capital. Una Crítica de Economía Política. Primer volumen editado en Hamburgo, 1867, cuarta y última edición, 1890.
Mc Laren, P. (1997). Multiculturalismo crítico. Sao Paulo: Editorial Cortez.
Montero, M. (2002). Construcción del otro, liberación de sí mismo. Utopía y Praxis Latinoamericana, 7(016), 41-51. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/279/27901604.pdf.
Muñoz, S. (s.f.). Enfoques y modelos de educación Multicultural e intercultural. Recuperado de URL: http://www.educacion.navarra.es/portal/digitalAssets/2/2017_sedano.pdf [Consultado el 10 de marzo de 2011].
Sedano, A. Enfoques y modelos de educación Multicultural e intercultural. Recuperado de: http://www.educacion.navarra.es/portal/digitalAssets/2/2017_sedano.pdf.
Skliar, C. (2002). Alteridades y pedagogías o ¿si el otro no estuviera ahí? Educación y sociedad. (79). Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10851.pdf.
Skliar, C. (2007). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Argentina: Ediciones Marina Vilte.
Staub, E. y Pearlman, L. A. 2009. Reducing inter-group prejudice and conflict: A commentary. Journal of Personality and Social Psychology, 96, pp. 588-594.
Tovar, N. (2009). Exclusión, calle y políticas sociales en Bogotá. Nociones y experiencias de trabajo colectivo. Bogotá: Fundación Creciendo Unidos.