Case studies and their impact on the development of critical thinking
El estudio de casos y su impacto en el desarrollo del pensamiento crítico
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
This innovation and application project consisted in evaluating the feasibility that has the case study as a teaching method, in the development of reflexive and critical thinking in university students. The study was applied in three different contexts: undergraduate students in preschool education in Aguascalientes City, México; undergraduate students in infant pedagogy in Bogotá, Colombia; and undergraduate psychology students in Córdoba, Argentina. The survey carried out in students and teachers made it possible to value the importance of the use of the case methodology, not only to enable the analysis and reflection as abilities that determine the university formation, but also in view of the positive results of approaching students to realities that allow them to project the exercise of their future profession.
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Deobold, B., Dalen, V., y Meyer,W. (2006). Síntesis de "Estrategia de la investigación descriptiva" en Manual de técnica de la investigación educacional. Recuperado el 25 de septiembre de 2011 de http://noemagico.blogia.com/2006/091301-la-investigacion-descriptiva.php
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo, Brasil: Paz e Terra SA.
Gil, M. (2000). “Los académicos en los noventa: ¿actores, sujetos, espectadores o rehenes?”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2 (1). Consultado el día 02 de octubre de 2011 en: http://redie.uabc.mx/vol2no1/contenidogil.html
Giroux, S. y Tremblay G. (2008). Métodos y técnicas de muestreo. Metodología de las ciencias humanas. Fondo de Cultura Económica: México.
Disponible en la Escuela de Graduados de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey, en el sitio web: http://ftp.ruv.itesm.mx/apoyos/logistica/posgrado/sp/ene11/ege/ed4024/9789681673789_cpiv.pdf
Hawes, G. (2003). Pensamiento crítico en la formación universitaria. Proyecto Mecesup TAL 0101. Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional de la Universidad de Talca. Chile. Recuperado en http://www.gustavohawes.com/Educacion%20Superior/2003%20PensamientoCritico.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4a. Ed.). México: Mc Graw Hill
Martínez, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11 (2). Consultado el 02 de octubre de 2011en: http://redie.uabc.mx/vol11no2/contenido-mtzrizo2.html
Mayan, M. J. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. Documento recuperado en septiembre de 29 de 2011 de http://www.ualberta.ca/iiqm//pdfs/introduccion.pdf
Monereo, C. y Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona, España: Edebe
Ramírez, M. S. (2011). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes presenciales y a distancia (eBook en proceso de producción). México. ITESM
Ramírez, M. S. (2011). Triangulación e instrumentos para análisis de datos [vídeo]. Disponible en la Escuela de Graduados en Educación de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey, en el sitio Web: http://sesionvod.itesm.mx/acmcontent/b98fca5b-7cb6-4947-b8de-41ac3d3cdb9c/Unspecified_EGE_2008-06-19_05-29-p.m..htm
Rivas, M. (2000). Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias. Madrid, España. Síntesis.
Soria, F., y Hernández, S. (2006). El estudio de caso como objeto de estudio y aprendizaje, en el campo de ingeniería en la UNAM. Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado en http://spdece07.ehu.es/actas/Soria.pdf
Valenzuela, J. R. (2009). Competencias transversales (video). Recuperado en la Escuela de Graduados en Educación de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey. Web: http://smil.itesm.mx/ondemand/7/507/7652/3e53ce7c/source-video.itesm.mx/ege/ed5061/cap11209.rm
Wassermann, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores.